Jump to content
Strike^^

Făcută cu aceeaşi firmă, autostrada "legală" a lui Berceanu e mai scumpă decât cea "ilegală" a lui Mitrea

Recommended Posts

Posted

Cu cinci ani întârziere şi ceva mai scumpă, prima autostradă din România construită în regim de concesiune va fi gata abia în 2014, urmând ca un consorţiu franco-elen să o administreze timp de 26 de ani şi să perceapă o taxă de acces.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat ieri că asocierea Vinci (Franţa) ?Aktor (Grecia) a fost declarată câştigătoare, urmând să construiască tronsonul de autostradă, contractul având valoarea de 1,507 miliarde de euro. În 2004, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea, încredinţase construcţia tronsonului Ploieşti ? Braşov, pe secţiuni, mai multor firme, printre care şi Vinci. Imediat după schimbarea politică, noul Guvern condus de Călin Popescu Tăriceanu şi în care portofoliul Transporturilor era deţinut de Gheorghe Dobre (PD) a anulat contractul semnat de Mitrea, invocând existenţa mai multor nereguli.

În varianta Mitrea, pentru porţiunea Comarnic ? Braşov, suma care urma să fie plătită era de numai 1,3 miliarde de euro, după cum a recunoscut ieri şeful comisiei de evaluare a ofertelor, Dana Galbeni. Ea a ţinut însă să precizeze că "din punct de vedere tehnic nu se poate face comparaţie între cele două proiecte".

Întrebat de Gândul, Berceanu a recunoscut că autostrada ar fi putut fi deja practicabilă în momentul de faţă, dacă ar fi fost vorba de o concesiune corectă. "Acea chestiune, că altfel nu pot să-i zic, era o atribuire pe o legislaţie aşa-zisă de parteneriat public-privat. Nu poţi compara ceva ilegal cu ceva legal. Dacă s-ar fi semnat, acum vă povesteam cum vă povestesc de Bechtel", a spus ministrul.

După ce, în 2005, contractul negociat în vreme ministeriatului lui Miron Mitrea a fost dat uitării, a mai fost nevoie de încă doi ani de zile pentru a se lua decizia de a se încheia altul. Abia în 2007 Ministerul Transporturilor a reluat procedurile pentru selectarea consorţiului care va construi şi administra tronsonul de autostradă, din care a dispărut porţiunea Ploieşti ? Comarnic. Ieri, ministrul Berceanu a precizat că şi acestă porţiune va fi scoasă la licitaţie "în curând".

Exproprierile, marea problemă

În termen de maximum un an şi jumătate, statul român este obligat să-şi onoreze prima obligaţie, aceea de a pune amplasamentul la dispoziţia constructorului, adică să facă exproprierile.

Dana Galbeni spune că documentaţia este pregătită pentru 80% din terenuri, urmând să se exproprieze pe măsură ce se vor găsi resurse financiare la bugetul statului.

Când se va întâmpla acest lucru nu se ştie. "Este greu de stabilit cu precizie când o să avem banii", recunoaşte şi Berceanu. Salvarea vine însă tocmai de la proiectul tehnic, care prevede construcţia de tunele pe o distanţă de 20 km, din totalul de 55 km cât are tronsonul de autostradă.

Astfel, trebuie expropriate doar terenurile de la intrarea şi ieşirea din tunel. Pe de altă parte, 80% din terenurile necesare construcţiei se află în proprietatea Romsilva şi a Companiei Apele Române, fiind mai uşor de realizat exproprierile. În al cincilea an de la semnarea contractului, statul român va face prima plată. Suma plătită concesionarului a fost stabilită la 180 milioane de euro pe an, timp de 26 de ani şi ea se diminuează corespunzător cu încasările realizate din taxa de acces.

Info Plus

10 lei pentru 55 km

Taxa care va fi percepută pentru accesul pe autostrada Comarnic ? Predeal a fost stabilită, în urma negocierilor, la 1,75 euro/osie/100 km. Cum autostrada are o lungime de 55 km iar un autoturism este dotat cu două osii, rezultă o valoare de 1,92 euro. Dacă adăugăm TVA, ajungem la un tarif de 2,29 euro, care la cursul actual înseamnă 9,62 lei. Prin rotunjire, se va ajunge la o taxă de 10 lei pentru un autoturism. Suma este bătută în cuie numai pentru primul an de operare. Ulterior, concesionarul poate majora tariful în funcţie de evoluţia preţurilor de consum. "Oricum, nu va majora prea mult, pentru că dacă va fi prea scump nu o va mai lua nimeni pe autostradă", a precizat Berceanu.

http://www.gandul.info

Posted
=)) :) o stire banala mi se pare...de ce va intrebati? :) CORUPTIA LA PUTERE.. e ceva normal la noi.. :) mai trag si ei niste fonduri ca sa isi umple mai bine buzunarele..gasesc ei motive pentru a scoate bani in plus.. ;)
Posted

100 Ron ? nu suna bine daca la iesire din Ploiesti o sa fie statie de taxat, noroc ca exista ruta alternativa :D

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...