Jump to content
LeX LuTHoR

Drepturile copilului, încălcate acasă şi la şcoală

Recommended Posts

Un raport alternativ al ONG-urilor din domeniul protecţiei copilului şi care este discutat zilele acestea la Geneva arată că drepturi precum cel la opinie, religie sau la libertatea de expresie sunt încă ignorate.

IPB Image

Raportul alternativ privind respectarea drepturilor copilului în România“ este dezbătut zilele acestea la Comitetul Naţiunilor Unite pentru Drepturile Copilului, la Geneva. Potrivit reprezentanţilor Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), care au prezentat documentul joi, la Geneva, acesta reprezintă varianta alternativă la raportul de ţară prezentat de România, în 2007, Comisiei Europene, în condiţiile în care ţara noastră este în continuare sub monitorizare europeană pe această temă. Daniela Gheorghe, coordonator proiect la FONPC, spune că raportul alternativ este ?un raport critic al protecţiei copilului, al educaţiei, sănătăţii“, dar constructiv, pentru că vor fi şi recomandări care vor fi formulate ulterior şi vor trebui aplicate.

Raportul ONG-urilor arată că în continuare o serie de drepturi ale copiilor din România nu sunt respectate, nici de stat şi nici de familie.

În primul rând, este sesizată lipsa aşa-numitului ?ombudsman al copilului“ sau al Avocatului Copilului, o instituţie independentă care să se ocupe exclusiv de monitorizarea şi apărarea drepturilor copilului, care sunt acoperite în prezent de un adjunct al Avocatului Poporului şi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC). În plus, realizatorii raportului susţin că, deşi este prevăzut expres în lege, interesul superior al copilului nu este respectat în România, în condiţiile în care alocaţiile bugetare nu ţin cont de el.

Nici dreptul la opinie al copilului nu este respectat, potrivit raportului alternativ, din cauza ?educaţiei de tip tradiţionalist din România“, care ?face ca dreptul la opinie şi participare al copilului să nu se exercite în practică decât în mod punctual, în cadrul unor instituţii şcolare cu manageri deschişi la receptarea opiniei elevilor sau al unor familii cu viziune largă“. Spre exemplu, autorii raportului susţin că, deşi a fost o iniţiativă lăudabilă, consiliile elevilor nu sunt luate în consideraţie de conducerea şcolilor, nici atunci când sunt invitate la consiliile profesorale sau cele de administraţie. ?Ei sunt consultaţi mai curând pentru activităţile extracurriculare. Vocea copiilor nu se face auzită în aspectele de conţinut ale procesului de instrucţie şi educaţie“, se mai arată în raport. Familia este vinovată pentru nerespectarea dreptului de alegere a religiei, părinţii fiind cei care stabilesc de obicei cultul de urmat.

În ceea ce priveşte dreptul copilului la libertatea de expresie, autorii raportului susţin că este încălcată libertatea de a da, a primi şi de a difuza informaţii şi idei de orice natură, prevăzută de Convenţia ONU. Ca exemplu, raportul menţionează ?slaba dotare a bibliotecilor şcolare - mai ales în mediul rural, preţul exorbitant al cărţilor pentru copii, inclusiv al manualelor şcolare, dotarea deficitară cu calculatoare a şcolilor; accesul limitat al elevilor în laboratoarele de informatică (acestea sunt încuiate în afara orelor de curs)“. Nici libertatea de asociere şi reuniune paşnică a copiilor nu este pe deplin respectată, despre care raportul de ţară al autorităţilor nu menţionează nimic, susţin reprezentanţii ONG-urilor în domeniu. Astfel, potrivit unor statistici UNICEF din 2006, România era ţara cu cele mai puţine cluburi pentru copii şi doar 18% dintre copiii români erau implicaţi în activităţi organizate în timpul lor liber, majoritatea acestora fiind din mediul urban, în timp ce media pe Europa şi Asia Centrală era de 44%.

Probleme au fost sesizate de autori şi la alte capitole, cum ar fi lipsa Tribunalului Copilului, a respectării intimităţii, în cazul celor din centre cu multe paturi într-o cameră sau al celor din familii foarte numeroase care trăiesc la un loc. Copiii lăsaţi singuri acasă de părinţii care au emigrat, cei abuzaţi, de etnie romă sau cei care au dizabilităţi, HIV/SIDA nu primesc protecţia de care ar avea nevoie, mai sesizează raportul. Autorii au pus accent şi pe creşterea mortalităţii infantile, pe lipsa de educaţie a părinţilor, care nu cunosc rostul vaccinărilor la bebeluşi, sau pe mamele care nu se îngrijesc pe timpul sarcinii sau îşi înţarcă copiii prea devreme.

FONPC susţine că a realizat acest raport alternativ pentru că cel al autorităţilor ?are un accentuat caracter tehnic şi scoate în evidenţă, mai curând, modificările produse în textul unor legi şi proceduri juridice şi nu analizează în mod concret progresele înregistrate în procesul de implementare a legilor, respectiv a Convenţiei ONU“.

Bogdan Simon, preşedintele fundaţiei Sera şi unul dintre coordonatorii proiectului, a declarat că s-a prezentat joi în faţa comitetului cu explicaţiile şi comentariile din raport, informaţii pe care experţii ONU le vor folosi în audienţa care va avea loc peste trei luni. Atunci, România va veni cu propriul raport de ţară în faţa comitetului.

sursa : infoportal

Link to comment

dupa atatia ani, unii oameni realizeaza in sfarsit toate nedreptatile care se intampla in scoli ...

oricum nu se va schimba nimic pentru ca majoritatea profesorilor sunt batrani si predau in "stilul vechi", motiv pentru care foarte multi elevi nu mai sunt interesati de scoala chiar si din clasele gimnaziale.

Link to comment

Adevarul e ca in scoli la noi..in ziua de azi se intampla foarte multe porcarii...batai...astia se "ard" prin bai...scoala trebuie sa fie a 2 a casa si ar trebui sa ofere educatie...in marea parte a profesorilor..acestora nu le pasa...in loc sa educe copilul...si sa il indrepte spre drumul cel bun..il lasa de capul sau...si il mai si acopera in fata parintilor.. :) acest lucru nu e bun..oricum scolile la noi au decazut mult in ultimul timp..si se intampla lucruri..foarte urate..ca si mita..pe la BAC :) e pur si simplu jenant..

Link to comment

bine ca si-au dat seama ca exista scoli cu pc care abia se pornesc , ca bibliotecile scolare au foarte putine carti , ca pretul manualelor (daca le cumperi pe toate ajungi undeva la vreo 2-3 mil) , oricum e jale la noi 18 si media in rest e 44 GRAV

Link to comment

bine ca si-au dat seama ca exista scoli cu pc care abia se pornesc , ca bibliotecile scolare au foarte putine carti , ca pretul manualelor (daca le cumperi pe toate ajungi undeva la vreo 2-3 mil) , oricum e jale la noi 18 si media in rest e 44 GRAV

trebuie sa luam in considerare si programul din scoli. eu nu cred ca in alte tari programul este de 7-8 ore/zi. mi se pare normal ca la acest numar de ore foarte putini copii sa participe la activitati extrascolare. iar majoritatea care participa sunt cei din clasele mici care au mai putine ore.

ca exemplu, eu am 7-8 ore, incepand de la ora 12 pana la ora 20. nici nu se pune problema in timpul saptamanii sa merg la vreo activitate extrascolara, iar in weekend ... este timpul meu liber, nu ? :)

Link to comment

am observat ca fata de tarile celelalte..noua ne baga pe gat diferite materii si lectii grele la care nu ar trebuii la o anumita varsta..adica..de exemplu..in clasa a 7`a la mine la ora de matematica a venit un francez sa vada cum rezolvam ecuatiile cu +/- si spunea ca trebuia sa fim clasa a 11`a ca sa facem astfel de exercitii :| wtf..inseamna ca acum ar trebuii sa ma duc sa imi iau o slujba si sa ma mut la casa mea :))) oricum..avem institutiile aducationale varza :)

Link to comment

Normal ca sunt incalcate , vrei sa discuti cu profesorul civilizat nu poate pentru ca se grabeste la tigara , vrei sa afli anumite lucruri (care ar trebui invatate la scoala) nu le afli , din cauza ca profesorilor nu le mai pasa de ce isi doresc copii , niste profesori ''deschisi'' cu care se pot tine anumite discutii pe orice fel de tema (indiferent de ce materie preda acel profesor) . Mai exista si exceptii de profesori care sunt deschisi si poti vorbi cu ei deschisi si te inteleg si incearca sa te ajute .Dar mai exista si cealalta latura de profesori care sunt ''inchisi la minte'' si te mai si jigneste in ora , te face ''tembel,cretin,etc..'' , sa fim seriosi nu toate materiile nu le poti intelege sau unele nu-ti plac pt. ca nu vezi cu ce te-ar ajuta in viitorul pe care vrei sa-l ai .... As dori macar sa se poata vorbi cu profesorii si sa nu ne mai tina asa din ''scurt'' . :D

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...