Jump to content
energy

Cum şi-au adus miliardarii brandurile din FMCG

Recommended Posts

Cum şi-au adus miliardarii brandurile din FMCG

Cotidianul de afaceri Business Standard continuă campania de prezentare a miliardarilor din Top Forbes care au investit în România.

În ediţia de astăzi, îi vom cunoaşte pe ocupanţii locurilor 6, 7, 8 şi 9. Aproape un sfert din cei o sută de miliardari ai topului derulează anual în România afaceri de 3,5 miliarde de euro.

6 Ingvar Kamprad

Conceptul IKEA este principala afacere care l-a adus pe suedezul Ingvar Kamprad in topul celor mai bogati oameni, in prezent fiind un brand raspandit in toata lumea. Modalitatea distincta de abordare a pietei, strategia de marketing, precum si politica de control al costurilor au facut din IKEA o afacere de succes. Marca scandinava a fost inregistrata in anul 1943 in Suedia, depasind in scurt timp granitele tarii. In august 2006, IKEA avea 237 de magazine in 34 de tari de pe patru continente, iar numarul total al vizitatorilor la nivel mondial era de 500 de milioane.

IKEA a inregistrat, in anul fiscal 2006 (1 septembrie 2005-31 august 2006), o cifra de afaceri de 17,5 miliarde euro. Acronimul IKEA vine de la numele lui Ingvar Kamprad, de la numele fermei unde s-a nascut, Elmtaryd, si de la un sat din apropiere, Agunnaryd. Ingvar Kamprad a vizitat Romania anul acesta, pentru a vedea fabricile care lucreaza drept furnizori pentru IKEA. Omul de afaceri suedez are o detinere minoritara in cadrul companiei aeriene Carpatair. Informatiile nu sunt confirmate oficial de catre companie. Carpatair a luat nastere in anul 1999 si a efectuat primul zbor in luna februarie a aceluiasi an, de pe aeroportul din Cluj-Napoca. Actuala denumire a fost adoptata in decembrie 1999, cand investitori elvetieni s‑au alaturat proiectului.

In prezent, compania este detinuta in proportie de 51% de investitori romani si 49% de SC Veg Invest si are peste 400 de angajati. Carpatair a obtinut, anul trecut, o cifra de afaceri de 73 milioane de euro. Compania care detine franciza IKEA pentru Romania este Moaro Trading BV si este controlata de catre omul de afaceri Gabriel Popoviciu, care a dezvoltat proiectul Baneasa. Actionarii Moaro Trading sunt Engma BV cu 75,7%, Turkmall Retail BV cu 24,2% si InterIkea Systems BV cu 0,05%.

Primul magazin IKEA a fost deschis, in martie, in centrul comercial Baneasa din Bucuresti, in urma unei investitii de peste 25 milioane de euro. Magazinul are o suprafata de 26.000 de metri patrati si ofera consumatorilor 7.000 de articole de mobilier si accesorii care acopera toate ariile casei. Succesul obtinut de-a lungul timpului a fost confirmat si in Romania, estimarile initiale de vanzari fiind depasite categoric.

In primele sase luni de la deschidere, retailerul a avut in Romania vanzari de 40 milioane de euro, oficialii companiei estimand ca ele vor ajunge la 93 milioane de euro pana la sfarsitul anului, fata de 40-50 milioane cat fusesera estimate initial. La nivel global, IKEA se asteapta in acest an la vanzari consolidate de 600 milioane de euro si la un profit de 50 milioane de euro. Strategia de extindere a retelei de magazine in Romania presupune deschiderea a cate unui centru comercial anual.

* locul patru in topul Forbes

* avere estimata la 22,4 miliarde euro

* cifra de afaceri estimata la 73 milioane de euro in Romania (la Carpatair, in 2006)

* numarul mediu de angajati ? 427

7 Forrest Mars

Va mai amintiti nebunia ciocolatelor Mars in anii ?90? Erau pe atunci produsul “de lux”, dorit de toata lumea, primit doar de cei care isi permiteau. Nu era o ciocolata ieftina, dar pentru consumatorul obisnuit cu tableta chinezeasca reprezenta ea insasi o alta revolutie. A obiceiurilor de consum. De la tablete la batoane.

La inceputul secolului trecut, familia Mars derula o afacere mica, producand batoanele de ciocolata Milky Way. O afacere de familie care a inceput in 1911 in Tacoma, statul Washington, cand Frank Clarence Mars si sotia sa Ethel au inceput sa produca si sa vanda bomboane este acum unul dintre cei mai mari producatori mondiali de dulciuri. Forrest Mars, fiul omului de afaceri, si-a definitivat studiile, s‑a intors acasa si si-a inceput propriul business, preluand reteta Milky Way de la tatal sau. Insa adevaratul succes a venit odata cu introducerea batonului Mars, cativa ani mai tarziu. In curand, batonul care reusise sa faca ciocolata sa reziste in combinatie cu ingredientul caramel era consumat anual in 600 milioane de bucati doar in Anglia.

Era echivalentul a zece batoane de persoana anual. Eforturile lui Forrest au fost rasplatite, acesta avand o avere estimata in acest moment la 21,6 miliarde euro. In Romania, Mars deruleaza afaceri anuale de 35 milioane de euro. Mars Incorporated, prezenta acum in peste 65 de tari, are la nivel mondial vanzari de peste 21 de miliarde dolari anual. Divizia din Europa a companiei, Masterfoods Europe, activeaza pe piata locala din 1994. Pana la finalul anului 2007, Masterfoods Romania se va transforma in Mars Romania, importator al produselor Mars pe piata locala. Rebrandingul companiei va fi urmarea planurilor globale de unificare a brandurilor de corporatie sub denumirea unica de Mars. Strategia de rebranding vizeaza schimbarea numelui Masterfood, una dintre cele mai mari divizii ale Mars Incorporated, in Mars Snacks, divizia de pet food va prelua denumirea de Mars Petfoods.

Portofoliul de produse al Mars cuprinde brandurile Snickers, Twix, Bounty si Milky Way, marcile de sosori si orez Dolmio si Uncle Ben?s. Totodata, compania americana se remarca si printre cei mai importanti producatori de hrana pentru animale, printre brandurile comercializate fiind Whiskas, Pedigree, Chappi. Cel mai bine vandute produse din portofoliu sunt Mars si Snickers. Si totusi, desi este o afacere de familie de patru generatii, in prezent, conducerea companiei este pe mana unui outsider. CEO Masterfoods este Paul Michaels, unul dintre cei care au reusit sa intre in sanul familiei Mars dupa retragerea de la conducere a lui John si Forrest Mars. Familia Mars conduce acum doar consiliul director.

* familia Mars, locul 58 in topul Forbes

* avere estimata la 21,6 miliarde euro

* cifra de afaceri din Romania s-a ridicat in 2006 la 35 milioane de euro

* numarul mediu de angajati ? 73

8 Liliane Bettencourt

Unul dintre cele mai cunoscute branduri de cosmetice la nivel local, L?Oreal, este stiut mai ales pentru prezenta in publicitatea TV si in revistele glossy. Motto-ul “Pentru ca meriti” a devenit atat de cunoscut incat este uneori chiar subiect de bancuri. L?Oreal, insa, una dintre cele mai mari companii de cosmetice din lume, se indreapta cu pasi siguri catre top. In 2005, compania se afla printre primii zece jucatori de profil la nivel local, impartind piata cu giganti mondiali, precum Avon, Oriflame, Procter&Gamble sau Beiersdorf.

Liliane Bettencourt, mostenitoarea averii L?Oreal, cu o avere estimata la 20,7 miliarde dolari (14,3 mld. euro), se afla pe locul 12 in Top Forbes. Principalii actionari ai grupului L?Oreal sunt Liliane Bettencourt si producatorul elvetian din industria alimentara Nestle. Anul trecut, L?Oreal a achizitionat un alt nume important pe piata in care activeaza, de data aceasta pe segmentul cosmeticelor naturiste. Astfel, in urma unei tranzactii de 652 milioane de lire sterline (peste 900 milioane de euro), Bettencourt si-a asociat numele cu unul dintre cele mai cunoscute branduri din Marea Britanie, The Body Shop, infiintat de britanica Anita Roddick. Pe segmentul dermatocosmeticelor, L?Oreal avea deja o prezenta, prin brandul Vichy, vandut mai ales in farmacii.

Fiica lui Eugene Schueller, fondatorul L?Oreal, Bettencourt este una dintre cele mai bogate persoane din Franta. Compania sa a derulat in Romania afaceri de circa 35 mil. euro anul trecut, conform informatiilor din piata.

Portofoliul companiei include, printre altele, produse de machiaj precum Maybelline si Lancome, produse de ingrijire a pielii Garnier si Vichy si cele pentru par marca L?Oreal si Elseve.

Compania angajeaza peste 100 de persoane la nivel local, fiind infiintata in 1997, in aceeasi perioada cu firmele concurente Amway, Oriflame si Avon.

Din acel moment, batalia a inceput, pe o piata estimata, zece ani mai tarziu, la 750 milioane de euro. L?Oreal este prezenta in 130 de tari cu 19 marci internationale.

Cifra de afaceri a societatii in 2006 se ridica la 15,8 miliarde euro, din care 3,4% sunt dedicati in fiecare an cercetarii si dezvoltarii. Cele mai mari cresteri de vanzari s‑au inregistrat in sectorul cosmeticelor “active”, unde ritmul de crestere a fost de 14%, pana la 1,13 miliarde euro.

Liliane Bettencourt, acum in varsta de 85 de ani, este si una dintre cele mai bogate femei ale planetei.

In Franta, batalia pentru pozitia de cel mai bogat se duce intre ea si Bernard Arnauld, proprietarul grupului din industria luxului Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH). Frantuzoaica Bettencourt are o fiica, Francoise.

* locul 12 in topul Forbes

* avere estimata de 14,3 miliarde euro

* L?Oreal a inregistrat anul

* trecut, in Romania, afaceri de circa 35 milioane de euro

* numarul mediu de angajati ? 100

9 Lawrence Ellison

Lawrence Ellison, patronul corporatiei Oracle, este situat pe locul 11 in topul Forbes, cu o avere estimata la 21,5 miliarde dolari (14,6 miliarde euro).

Ellison, precum alti fondatori de companii-gigant pe piata IT&C, nu si-a terminat studiile. Dar nici nu avea nevoie. Compania pe care o conduce, Oracle Corporation, este al doilea mare producator de software la nivel mondial.

Firma a intrat in Romania in 1995, pe o piata care a cunoscut un ritm de crestere anual de circa 20% si care este astazi estimata la peste un miliard de euro.

Aflat pe locul trei in topul IDC al pietei romanesti de software de business, dupa producatorul german de software SAP si compania Siveco, Oracle este principalul jucator pe piata locala de baze de date.

“Nu cred ca personalitatea mea s-a schimbat foarte mult de cand aveam cinci ani. Cel mai important aspect al acesteia, in ceea ce priveste succesul pe care l-am avut, a fost faptul ca am pus tot timpul la indoiala invatatura conventionala, m-am indoit de experti si de autoritati. Desi aceasta poate duce la o relatie dificila cu parintii si profesorii, s-a dovedit foarte utila in viata”, a spus Ellison, citat de site-ul achievement.org.

Strategia globala a corporatiei a pus Romania pe harta statelor profitabile din punct de vedere al resurselor umane. Astfel, Oracle Corporation a decis deschiderea la Bucuresti a unor centre care sa ofere servicii la nivel global. Compania, unul dintre cei mai mari angajatori de pe piata romaneasca, are deja 13 astfel de centre de dezvoltare si servicii in care lucreaza peste 1.000 de oameni.

Specialistii Oracle ofera servicii de dezvoltare si suport in primul rand altor filiale si parteneri Oracle din lume.

In ceea ce priveste prezenta pe piata romaneasca a solutiilor informatice pentru mediul de business, Oracle si-a creat un portofoliu de clienti mari, atat publici, cat si privati, mai ales in zona serviciilor financiare si in telecom.

De asemenea, compania are o prezenta semnificativa in sectorul public, pe care isi bazeaza strategia de business si in continuare. Potrivit Ministerului de Finante, Oracle a inregistrat, in 2006, in Romania, o cifra de afaceri de 33,7 milioane de euro si un profit net de 0,9 milioane de euro.

Veniturile totale ale corporatiei americane, pentru primul trimestru financiar al anului 2007, incheiat la 31 august, au fost de 4,5 miliarde dolari (3,11 milioane de euro), in crestere cu 26%, iar venitul net a ajuns la 840 milioane de dolari (582 milioane de euro),in crestere cu 25% comparativ cu perioada similara din anul trecut. In prezent, Oracle Corporation detine, la nivel international, peste 40.000 de angajati.

* locul 11 in topul Forbes

* avere estimata de 14,6 miliarde euro

* Oracle Romania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 33,7 milioane de euro

* numarul mediu de angajati - 1.000

sursa: realitatea.net

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...