Jump to content
Andu

Avionul supersonic românesc IAR-111 Excelsior are structura cabinei finalizat?

Recommended Posts

Posted

iar-111.jpg

Asocia?ia Român? pentru Cosmonautic? ?i Aeronautic? - ARCA a finalizat structura cabinei avionului supersonic IAR-111 Excelsior, un aparat destinat lans?rii rachetei spa?iale Haas II pentru competi?ia Google Lunar X Prize ?i dezvolt?rii turismului spa?ial, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

Cabina avionului este realizat? din materiale compozite, are o greutate de peste 500 de kilograme, complet echipat? pentru zbor, ?i prime?te un echipaj de dou? persoane - pilot ?i navigator -, dispuse în tandem .

Pilotul, a?ezat pe locul din fa?a cabinei, va dispune de o consol? central? care va cuprinde echipamentele de naviga?ie analogice ?i GPS, un ecran panoramic pentru sistemul HDTV pentru asistarea decol?rii ?i ateriz?rii, iar echipamentul de radiocomunica?ii va fi dispus pe p?r?ile laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare manipul?rii aeronavei.

arca-iar-111-excelsior-first-cabin-airframe-completed-3.jpg

Navigatorul, a?ezat în spatele pilotului, va dispune pe consola central? de un sistem integrat de monitorizare a parametrilor de func?ionare a avionului, sistem de comunica?ii radio, sistem de naviga?ie GPS, un sistem SDTV de monitorizare a aeronavei ?i un ecran pentru radar pasiv.

Cabina este ejectabil? în caz de necesitate ?i este dotat? cu dou? para?ute ac?ionate cu motor rachet?.

arca-iar-111-excelsior-first-cabin-airframe-completed-4.jpg

"Realizarea structurii cabinei avionului I.A.R.-111 Excelsior este un moment important pentru echip? ?i partenerii s?i, fiind unul dintre elementele cel mai dificil de realizat din toat? aeronava. În perioada urm?toare, cabina va fi supus? unui program intensiv de testare la sol ?i la zbor, efectuându-se teste de presiune ?i solicit?ri mecanice la suprasarcini ?i vibra?ii. Dup? parcurgerea acestor teste, cabina va fi echipat? cu sistemele de avionic? ?i va fi integrat? în structura aeronavei", a declarat Dumitru Popescu, pre?edinte ARCA.

Astfel, ARCA va efectua în cursul lunilor iulie-august Misiunea 6, de testare la zbor a cabinei avionului IAR-111, dup? cum au declarat pentru MEDIAFAX reprezentan?ii asocia?iei. "Data exact? depinde de când vor da autorit??ile aprobarea pentru testare. Misiunea 6 const? în testarea cabinei la zbor. Ea va fi aruncat? dintr-un elicopter pentru a se testa accelera?ia ?i sistemul de recuperare prin para?ute. Pentru a vedea dac? este func?ionabil acest sistem, el este propulsat de dou? rachete. "Se urm?re?te în primul rând recuperarea în siguran?? a cabinei. Este un test simplu", au explicat reprezentan?ii ARCA. Ace?tia nu au dezv?luit locul unde se va efectua testarea la zbor a cabinei avionului IAR-111.

Avionul supersonic IAR-111 Excelsior este realizat cu surse exclusiv private. ARCA a decis s? nu comunice deocamdat? valoarea programului.

Primul zbor al avionului supersonic este programat pentru toamna anului 2012.

arca-iar-111-excelsior-first-cabin-airframe-completed-5.jpg

Asocia?ia Român? pentru Cosmonautic? ?i Aeronautic? (ARCA) este o organiza?ie non-guvernamental?, care dore?te s? câ?tige competi?ia Google Lunar X Prize ?i s? lanseze în cosmos prima rachet? româneasc? capabil? s? transporte un cosmonaut.

ARCA a anun?at, pe 22 decembrie 2010, într-o conferin?? de pres?, un program la care lucrase în secret în ultimul an, vizând realizarea primului avion supersonic românesc de mare altitudine ce va lansa racheta Haas II, pentru competi?ia Google Lunar X Prize.

Avionul a fost proiectat pentru a înlocui baloanele purt?toare folosite pân? în prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei a vehiculelor rachet?. Baloanele purt?toare au reprezentat o solu?ie ieftin? ?i rapid?, îns? ?i-au ar?tat ?i limitele, fiind cauza principal? pentru dou? amân?ri succesive ale lans?rii rachetei spa?iale Helen.

În respectiva conferin?? de pres? s-a mai spus c? nava va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteza de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 de metri, în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazul folosirii ca platform? de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spa?ial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 de metri.

Secven?a de zbor tipic? a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafa?a m?rii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pân? la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapid?, în circa dou? minute, pân? la altitudinea de 16.000 de metri. La aceast? altitudine, avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. Supersonicul, f?r? sarcina util? acro?at?, va reveni planat pe suprafa?a m?rii.

Avionul va avea un echipaj format din dou? persoane - pilot ?i navigator -, urmând s? devin? primul avion supersonic românesc. Cabina avionului este separabil? ?i este echipat? cu dou? para?ute propulsate cu motoare rachet? proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separat? de avion la viteze de Mach 0 - 1,2 ?i în?l?imi de 100 de metri ?i poate aduce echipajul în siguran?? pe suprafa?a m?rii. Propulsia va fi asigurat? de un motor rachet? cu combustibil lichid, func?ionând cu ap? oxigenat? ?i kerosen. Datele geometrice ?i masele aparatului nu sunt comunicabile.

Printre programele dezvoltate la ARCA se num?r? ?i racheta Demonstrator 2B, echipat? cu primul motor din lume, din materiale compozite, reutilizabil, care a fost lansat? cu succes, la data de 9 septembrie 2004, de pe ??rmul M?rii Negre; sistemul Stabilo care a executat dou? zboruri pân? în prezent, misiunea 1, lansat? la o altitudine de 14.700 m, în stratosfer?; ?i Misiunea 2 lansat? în 2007 la o altitudine de 12.000 de metri, deasupra M?rii Negre.

Totodat?, ARCA a lansat, pe 1 octombrie 2010, prima rachet? spa?ial? româneasc?, Helen 2, din largul M?rii Negre, realizând astfel primul zbor din cadrul competi?iei Google Lunar X Prize, care vizeaz? trimiterea unui robot pe suprafa?a Lunii de o organiza?ie privat?. Racheta suborbital? Helen este demonstrator tehnologic pentru competi?ia Google Lunar X Prize. Zborul de test pentru Helen a fost amânat de dou? ori, în 2009 (Misiunea 3) ?i 2010 (Misiunea 4), din cauza dificult??ilor întâmpinate în lansarea balonului purt?tor. Pentru a testa avionica rachetei Helen, ARCA a lansat de la Sânpetru, la începutul anului 2010, Misiunea 5. Lansarea cu succes a primei rachete spa?iale române?ti, Helen 2, în cadrul Misiunii 4 B, a avut loc la 1 octombrie, 2010, din largul M?rii Negre ?i a atins altitudinea de 40.000 de metri.

Sursa

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...